Se hvad en blogger tjener

Posted on okt 30, 2014 | 8 comments

Indkomstrapport3
At være professionel blogger – at leve af sin blog – har gennem mange år været et erhverv i USA. Jeg har heller aldrig lagt skjul på, at jeg selv kiggede langt over Atlanten inden jeg træf beslutningen om at leve af min blog. Men hvad tjener en blogger egentlig?

I USA er det også okay at prale, om du vil, det er nok desværre sådan mange danskere vil læse det at offentliggøre sine indtægter. Men faktum er, at det er meget lærerigt at se med, når mennesker, der lever af online virksomhed, åbner deres regnskaber.

Jeg har fundet den amerikansk madblogger Linsay, der lever af sin blog. Se bloggen her: Pinch of Yum samt danskeren Tue Lindblad (se Tues site her: Onlinebijobber.dk), der godt nok ikke er blogger… men jeg kunne ikke finde danske bloggere, som deler deres indtægter. Jo jeg har fundet bloggeren Celia, og hun deler sin indtjening – men desværre over en meget kort periode: feb.- apr. 2014. Og seneste blogindlæg er fra juni 2014. Se Celias indtjeningsrapporter her!

Hver især deler Lindsay og Tue deres månedlige indtægter og udgifter. Til ære for dig, mig og hele verden! Det er en kæmpe gave at få indblik i, hvad der bogstaveligt talt er af plusser og minusser ved at drive online business. [Tue deler dog kun sin udgifter i én måned – august 2014].

Google AdSense indtjeninger i det skjulte
Det er vigtigt at bemærke, at Google fraråder, at du offentliggør, hvad du tjener på Google Adsense, hvad din CTR (Click Through Rate ) er og hvor mange impressions du eksempelvis leverer. Absolut en væsentlig grund til, at mange bloggere ikke viser deres samlede indtjening.

september-income-report

Sharing is caring
Jamen så kan du da, Anette, lægge dine regnskaber ud? Du er dansk og arbejder som professionel blogger på fuld tid, og har gjort det siden 2008. Ja jo, det kunne jeg. Men det har jeg faktisk ikke lyst til.

Jeg er helt med på, at “sharing is caring”, og mange sikkert vil elske at se, hvordan min indtjening ser ud. I Danmark har vi ikke rigtig tradition for at dele vores løn har vi? Jeg husker, at det udløste ramaskrig og sure kollegaer i branchen, da et par radioværter på DR fortalte om deres løn. Den ene radiovært var noget overrasket (og fortørnet) over, at den anden hev væsentlig mere hjem i løn. Jeg kan også nemt undvære, at min nabo og forældre til mine børns klassekammerater ved, hvad jeg præcis tjener…

Fra fritidsprojekt til fast arbejde
Mange går og drømmer om at gøre online aktiviteter til deres levevej. Når du har set disse regnestykker, er det nemmere for dig at se, hvordan det kan lade sig gøre. Du får en idé om, hvad du skal have med i din produktportefølje og dit budget, når du overvejer at skabe hele eller dele af din indtjening fra online aktiviteter.

Størrelsesforskellen på den amerikanske og den danske indkomst, i nedenstående eksempler, er til at føle på. Der er der givetvis flere årsager til, men primært skyldes forskellen:

1. Den amerikanske blogger Lindsay er pro blogger. Det vil sige, at det er hendes fuldtidsjob OG hun skriver på engelsk. Dvs. når ud til et meget stort publikum. Der er mange, der læser og forstår engelsk. Modsat dansk! Og hun startede ikke med at blogge i går… Men alligevel kun for 3 år siden. Det er ikke længe i blogosfæren. Hun blogger desuden om et meget populært (blogger)emne: Mad. Der findes… tonsvis af madblogs. Superflot at gøre sig positivt bemærket i det felt!

2. Den danske mand, som hedder Tue Lindblad, sælger produkter online som sin bibeskæftigelse. Eks. træningsprogrammer som pdf-filer. Han skriver/podcaster/laver video mm. på dansk, og det er som bekendt et begrænset publikum, der læser og forstår dansk. Det ændrer dog ikke ved, at du sagtens kan lave god forretning på dansk! Men direkte sammenligning med engelsksprogede “højder” er en umulighed.

Er det altid det lange, seje, træk?
Ja! Det tager lang tid at tjene penge på at blogge. Eller drive anden online virksomhed (ikke nødvendigvis udelukkende blogging). Men – selvfølgelig findes der undtagelser. Kometer der på lyntid har skabt sig en populær blog, eller online forretning, med mange læsere/kunder, og deraf hurtig indtjening. Men. Igen. Langt langt størstedelen af bloggere har været i gang i rigtig mange år, og arbejdet hårdt i de år. Dvs. skrevet blogindlæg tidligt og sent hver eneste dag, og gjort mange tiltag for at markedsføre deres virke.

lykke

Pinch of Yum – lær om mad og blogging
Lindsay er den kreative, madglade, og den der udarbejder indhold til bloggen Pinch of Yum. Dog er det værd at bemærke, at hendes mand Bjork til gengæld er teknikeren bag. Webmasteren. Økonomen. Med styr på både teknik og indtjening. Den ene kan ikke undvære den anden i dette set up. Hvis intet indhold (tekst, fotos og video) – ingen blog. Dernæst er teknik og økonomi lige så uundværligt, og det kun kan være en fordel ikke at skulle betale ved kasse 1 hos Bjork! Vigtige udgifter at blive fri for. Så bestemt et fantastisk team til at bygge en blog, der kan blive en levevej.

Der er ingen bloggere, der lever udelukkende af at skrive blogindlæg på en annoncefri blog. Hvor skulle pengene komme fra? Det skulle så være en betalt abonnementsordning, hvor læsere ville være villige til at betale for at læse blogindlæggene. Det har jeg endnu ikke set forekomme.

Pinch of Yum er god til at give eksempler på hvilke indtægtskilder, der kan være ved at leve af sin blog. Du får en hurtigt ide om forretningsmodellen ved blot at se på bloggens faneblade.

1. Undervisning i at blogge. Dette link fører over til sit eget site: www.foodbloggerpro.com
2. E-bøger og værktøj til at planlægge menu og energiindhold i din mad
3. Affiliate link (annoncesamarbejde, hvor du som blogger tjener x procent af de salg, der bliver genereret via din blog)
4. Google Adsense

Åbne regnskaber og læring
Det er interessant, at Pinch of Yum har indtjening som et kategoriseret faneblad i toppen af bloggen. De startede med at skrive indtægter og udgifter ned i 2011, som et eksperiment: Kunne de leve af bloggen. Første noteret månedlig indtjening var 22$. I dag er det omkring 25-30.000$ om måneden. Vi mennesker elsker at spejle os i successer!

Jeg synes, at det er fantastisk indsigt, som jeg som læser får i deres tal. Men udover tal indeholder hver “kasserapport” også hvad Lindsay og Bjork har lært i måneden, der er gået. Alt sammen med fokus på at opbygge en god, og indtægtsgivende, blog. Typisk deler Bjork erfaringer med SEO, online marketing eller WordPress. Men det kan også være noget større (livs)betragtninger. Eksempelvis hvilken indstilling, som du skal have, for at leve af din blog.

“Hvad vi har gjort godt” bliver ofte et meget vigtigt forretningsben i online forretning. Det er jo også helt oplagt! Selvfølgelig skal du sælge din viden – lære andre, hvad du gør godt!

Men læs selv med på Pinch of Yum. Bloggen får mine varmeste anbefalinger, og jeg er IKKE interesseret i mad-delen. Men udelukkende al deres læring og deres erfaringer med at drive en pro blogger, som er indtægtskilden for to mennesker.

Tue giver tips
Og nu til lille Danmark. I manglen på et DK-blogger-regnskab vil jeg varmt anbefale dig at læse Nikolaj Astrup Madsens blogindlæg, der handler om, hvordan hans blog blev til den bedste investering. Han tjener intet direkte på bloggen, men bruger den til netværk, markedsføringssøjle af ham som person og hans kompetencer. Det har både givet fantastiske oplevelser: Både privat og forretningsmæssigt. Husk: Du handler/samarbejder med mennesker, som du rigtig godt kan lide! Det er så meget nemmere at aftale et møde, at lægge en ordre mm. hos en person, som du sympatiserer med. Nikolaj udlever “sharing is caring”, og det kommer godt igen!

Tilbage til Tue. Som en biindtægt tjener Tue penge på at sælge forskellige online produkter. Eks. pdf-filer på siden styrketraeningsprogram.dk, affiliate indtjening fra flere sites og videokurser. Men læs meget mere om Tues produkter og forretninger online her på onlinebijobber.dk.

Også Tue videregiver sine erfaringer ganske gratis – sammen med indkomstrapporterne. Interessant læsning! Desværre har han kun en enkelt måned også noteret udgifterne.

Har du fundet danske bloggere eller andre gode mennesker, der lever af sine online indtægter – og deler disse – så endelig del din viden i kommentarfeltet tak!

8 Comments

  1. Jeg mener at vide, at Ann-Christine Hellerup Brandt lever af sin blog, http://www.valdemarsro.dk

  2. Uh ja – det gør hun bestemt. Men deler hun sine indtægter/udgifter? Det har jeg ikke set.

  3. Nej, det gør hun vist ikke – der var jeg lige hurtig nok 🙂

  4. Intet problem! Hellere være (for) hurtig end aldrig komme ud af startblokken! 🙂

  5. Hej Anette,

    Mange tak for benævnelsen – og rigtig fin artikel.

    En anden blogger der også deler sine indtægter er Pat Flynn, fra Smartpassiveincome.com (mit forbillede)

    Igen, tak for de pæne ord.

    Venlig hilsen Tue Lindblad

  6. Velbekom og tak selv Tue! Du gør et flot stykke arbejde.

    Uh ja Pat – ham er jeg også ret lun på! 😉 Han er et forbillede på mange fronter. Dygtig, deler og har også en behagelig stemme. Ikke uvæsentlig ved podcasts – synes jeg! 🙂

  7. Tak for nævnelsen og for en god artikel. 🙂
    Jeg stoppede med at dele min indtjening, da folk begyndte at kopiere det, som jeg havde succes med. I det hele taget var det en lidt uheldig oplevelse, jeg havde med al åbenheden. 🙁 desværre.

    Mit mål er lige nu at lægge mig langt foran og øge min indtjening endnu mere, så det bliver svært at kopiere. 🙂 og så må jeg genoverveje at lave rapporter.

    Flere bloggere lever af deres blog i dag, men ingen af dem deler desværre deres indtægt. Det er virkelig udansk at gøre det – desværre!

  8. Sådan Celi! Go go! Kom syv hestehoveder foran, så du er umulig at nå! 🙂

    Ærgerligt, at du havde negative oplevelser med at være åben. Måske Danmark bare er for lille til åbenhjerteligt at dele…? Jeg håber det jo ikke, men… Jeg skal være den første til at gribe i egen barm. Jeg vil gerne dele min viden, men deler jo heller ikke selv mine indtægter, og hvordan de er fordelt!

    En lille note om at “kopiere”. Jeg ynder generelt at opfordre alle til IKKE at undgå en målgruppe eller en niche, hvis de brænder for det, bare fordi den allerede “er taget”. Man er så nødt til at gøre det anderledes. Bedre! Et billede herpå er f.eks. min egen niche: Mødre og udstyr til babyer – og min blog BabyBusiness.dk. Der findes ved Gud mange sites og blogs om babyer og udstyr, men hvis bare den enkelte gør det lidt anderledes og lidt bedre, så er der bestemt også plads til det! 🙂