Blogging

Hvordan tjener jeg penge på at blogge?

Posted on dec 12, 2013 | 2 comments

PodcastDet kan du høre mig fortælle i denne podcast, som Fabiola Christensen har begået!

Læs og lyt meget mere lige her! Bliv inspireret!

HUSK! Du kan også hyre mig til at rådgive og coache dig eller din virksomhed til at bruge blogging som markedsføringskanal. Kontakt mig på anette@blogbusiness.dk

Podcast

Read More

10 gode råd som alle bloggere bør følge

Posted on sep 11, 2013 | Kommentarer lukket til 10 gode råd som alle bloggere bør følge

Jeg lever af at blogge, og blogger dagligt på hhv. BabyBusiness.dk og JuniorBusiness.dk. Kun alt for sjældent får jeg dykket ned på denne blog, hvor mit mål er dele erfaringer og gode råd om blogging.

Men nu har jeg nedfældet 10 vigtige trin, du som blogger med fordel kan følge. Uanset om du blogger på hobbyplan eller professionelt.

blog

1. Arbejd smartere – ikke hårdere. Mange bloggere kæmper med, at tiden foran computeren forsvinder for dem. Det gælder også for mig. Hver eneste dag… Jeg bliver nemt fanget af interesselæsning. Spændende artikler, hvor det ene link tager det andet med sig, og tiden forsvinder.

MEN tidsspilde kan styre og minimeres, og skal det, for at du er effektiv med din tid.

Noter dig, hvad du skal lave.
Prioriter opgaverne efter vigtighed.
Giv dig selv/opgaverne deadlines

Jeg bruger programmet Evernote som min “elefanthjerne”. Den der husker alt, hvad jeg skal huske. Har for længst indset, at jeg ikke kan huske alt, og jeg bruger unødig energi på at huske på, hvad det nu er jeg skal huske! Det giver også nemt stress ikke at skrive opgaver ned, fordi jeg så bliver bange for, at jeg ikke husker det, som jeg skal huske!

Ergo: Noter ned alle gøremål ned, og streg ud, som du arbejder dig igennem listen. Det giver også en god personlig tilfredsstillelse at kunne strege løste opgaver.

2. Ager professionelt. Hvis du vil have din blog til at være din virksomhed, så skal agere professionelt. Skriv en kort forretningsplan, hvor det primære er din vision for bloggen – og hvordan du vil nå dine mål. Husk milepæle, så du oplever, at du er en succes efterhånden som du når de enkelte milepæle frem for udelukkende at stræbe efter ét mål langt ud i horisonten.

3. Opbyg dit personlige brand. Dit brand er din virksomhed, og det skal repræsentere dig. Alle dine personlige billeder kan med fordel have tekst, din webadresse og dit logo. Jeg er ikke selv for flink til at gøre det, fordi det tager tid, men tiden er godt givet ud. Dine billeder pisker nettet rundt og så er det jo fantastisk nem markedsføring at billeder er “stemplet” med din blogs navn – www adresse.

4. Brug tidsbesparende værktøjer. Automatiser det som kan automatisere. Eksempelvis:
I WordPress kan du skrive flere blogindlæg færdige på en dag, og lade dem udgive løbende de næste par dage.
På facebook kan du også indstille statusopdatering til at komme på hvilken som helst dag og tidspunkt. Jeg bruger app’en Facebook Pages Manager. Findes både i iTunes og til Android.
Brug f.eks. HootSuite til at planlægge dine tweets.

5. Vær personlig uden at være privat. Del dig selv og dit liv med dine læsere. For at nogen vil investere tid og penge i dig, har de behov for at kende dig. Uden at have “været under din dyne”! Opbyg gode relationer med læserne ved at skrive personligt og svare på alle kommentarer, spørgsmål etc.

6. Undgå blogmisundelse. Jeg oplever, at bloggere fra tid til anden kigger lidt for meget til, hvad blogger-naboen gør. At en blogger gør det bedre, flottere, hurtigere end dig. Kom over det! Samarbejd i stedet! Du er den bedste dig! Fokuser på, hvad du er god til. Kend dine styrker. Hvad er det, du er bedst til? Kig på dine 10 mest læste blogindlæg. De fortæller dig, hvor du har din ekspertise.

7. Brug dit profilbillede flittigt – ikke udelukkende dit logo eller din avatar. Læserne kan langt bedre relaterer til dit ansigt. En levende person. Frem for et logo.

8. Førstehåndsindtryk og bloggens udseende. Kig på din blog. Et professionelt udseende er virkelig vigtigt, når du vil øge dine muligheder og have besøgende til at vende tilbage.

9. Øverste venstre område af din blog er den mest sete. Tænk over at få dit logo og indholdsoversigt i den retning.

10. Køb dit eget domæne og god hosting af din blog. Det er professionelt! Husk at sikre, at din blog løbende bliver sikkerhedskopieret, så du ikke en dag står med en blog uden indhold!

Read More

BlogBusiness interview i magasinet Berlingske Business

Posted on okt 20, 2012 | Kommentarer lukket til BlogBusiness interview i magasinet Berlingske Business

Det er altid rart at blive tildelt opmærksomhed. Især når det drejer sig om ens business! Den virksomhed, som jeg driver med stor passion. Jeg er blevet interviewet til magasinet Berlingske Business, hvor fokus oktober 2012 er kvinder i business.

BlogBusiness Anette Tvedergaard Madsen

Anette Tvedergaard Madsen

Read More

Overskrifter der hitter: Sådan får du læsere og links

Posted on mar 25, 2011 | 6 comments

Overskrifter sælger. Vi ved det! Det er jo ikke for sjov, at B.T, Ekstra Bladet og diverse ugeblade og magasiner bryder hovedet dagligt for at finde på iøjnefaldende overskrifter. Du bør gør det samme på nettet. Alligevel glemmer rigtig mange at tænke i fængende overskrifter. Jeg selv inklusiv. Men stil altid dig selv spørgsmålet “fænger denne overskrift”? inden du klikker “udgiv”.

En god inspirationskilde kan desuden være at stå foran en velassorteret magasinhylde i en DSB kiosk. Dér ser du tydeligt disciplinen sælgende overskrifter, overskrifter, der vækker din nysgerrighed, i sin stærkeste form.

Arbejdsoverskrift og endelig overskrift
Jeg skriver altid en arbejdsoverskrift på et blogindlæg, og går så i gang med at skrive selve indlægget. Arbejdsoverskriften er aldrig den overskrift, som blogindlægget ender med at blive udgivet med. Til allersidst skriver jeg overskriften.

Think twice
Så ud over at operere med en arbejds- og en endelig overskrift, så tænker jeg også SEO (søgeord) i overskriften.

Du skal altså ikke lægge så meget vægt på fængende, overraskende, mærkelige overskrifter, at du glemmer de emner/det emne, som du gerne vil kunne findes på i søgemaskinerne.

Eksempelvis rangerer BabyBusiness på Google højt, når du søger med ordet “dåbsgaver”. Det er der flere årsager til, men i hvert fald lyder overskriften:

De bedste dåbsgaver – gaveideer til barnedåb

Ikke den mest “catchy” overskrift, faktisk lidt “hvordan hælder jeg så mange søgeord som muligt ind i én læsbar overskrift”… men den indeholder dog elementer af alt det som virker:

“De bedste”
Vi er alle til fals for at se “de bedste” af hvad som helst. De bedste jeans, de bedste feriemål, de bedste grafikere, de bedste smartphones etc. Dejligt at nogen har gjort arbejde for os. Der er nogen, der har taget sig tid til at finde og liste de bedste. Fantastisk!

Jamen HVEM siger, at det er DE bedste dåbsgaver? Det gør jeg! Det er min blog. Det er de bedste dåbsgaver ud fra min optik. DU bestemmer på din egen blog.

“Dåbsgaver”
Mange, mange søgninger på dåbsgaver. Folk er altid lidt i vildrede mht. hvad de giver i dåbsgave – især hvis ikke selv de har børn. Gaver er et kæmpe område. Også online. Vi søger alle inspiration til gode gavekøb. Uanset om det er barnedåb, børnefødselsdag, mors dag, fars dag etc. Derfor er ordet:

“Gaveideer”
Naturligvis også med i overskriften

“Barnedåb”
Der er både søgninger på “gave barnedåb” og “dåbsgave” – derfor jeg lavet en helgardering.

Sikre hit i overskrifter
Overskrifter der altid virker er i stil med:

“Sådan får du….”

“Derfor skal du ikke…”

“De bedste…”

“10 skønne, 10 vilde, 10 rædselsfulde, 10 perfekte osv. …”

“Guide: Sådan vælger du…”

“Tab dig 5 kg. på en uge…” (tidsperspektiv + “fylde”)

“Alt du skal vide om…”

“7 grunde til….”

Overskriften alene gør det ikke
Er du skarp i disciplinen at skrive gode overskrifter, så er du kommet langt. Men helt i mål kommer du naturligvis først, når indholdet under overskrifter også berettiger overskriften. I mit eksempel med dåbsgaver har jeg faktisk brugt en rum tid på at skrive en fornuftig indledning om dåbsgaver generelt og herefter liste en lang række af (mine) “de bedste” dåbsgaver!

God at dele
Et blogindlæg som De bedste dåbsgaver – gaveideer til barnedåb er sådant et indlæg, som bliver delt – dvs. der bliver linket til blogindlægget fra andres blog/sites. Fordi man på nettet gerne vil inspirere hinanden og gerne vil fortælle sine omgivelser eks.: “Det er sådan dér en lampe, som Linus ønsker sig…”

Nok fra mig: Læs nedenstående blogindlæg, som fortæller alt om gode overskrifter, der giver dig mange links! Supergodt skrevet og meget inspirerende. Tving dig til at have det i baghovedet hver gang du skriver blogindlæg/overskrifter.

Get Hundreds of Links to Your Next Blog Post, Guaranted

Read More